یک دقیقه بیشتر بیدار بمون!!!

075225.jpg

اولا اینکه: شب یلدای همتون مبارک باشه...

دوما هم اینکه: این مطلب پایین رو گذاشتم تا یکم وبلاگم  با ر علمی هم داشته باشه!!!(   monzo و این چیزاااا!!!!!)  این مطلب جالبه ولی خودم از این مطلب درازا خوشم نمیاد.... شما چی؟؟؟( برا همین میتونی برای این مطلب و مطلب قبلی یکجا نظر بدی و بیشتر خوشحالم کنی... فهمیدی چی شد!!؟؟)

امشب خورشید متولد مى شود. شب و تاریکى به پایان مى رسد و با تولد خورشید روشنایى آغاز خواهد شد. زیرا که از این شب به بعد بر ساعات روز افزوده شده و رفته رفته روزها طولانى مى شوندبى شک یلدا را مى توان تنها آیین باستانى ایرانى دانست که گذر زمان چندان بر آن تاثیرى نداشته است. نه مانند جشن هاى مهرگان و تیرگان که جشن هاى رسمى ایرانیان بودند کمرنگ یا بى رنگ شدند و نه مانند جشن چهارشنبه سورى شکل و شمایل اش تغییر کرده تا بدانجا که دیگر نمى توان آن را یک جشن باستانى به حساب آورد.یلدا همچون ایران باستان برگزار مى شود، شاید براى آن است که یلدا فراتر از یک جشن ملى است و در پس چهره خود پشتوانه عظیمى را پنهان کرده است.

 یلدا ریشه در تاریخ جهان دارد. شب یلدا زادروز مهر یا میتراست. خداى پیمان و عهد و ایزدى تویى. میترائیسم یکى از تاثیرگذارترین مذاهبى است که نخست در شرق و بعدها در غرب و در دین مسیحیت ردپاى بسیارى از خود به جاى گذاشت. واژه یلداسریانى و به معنى ولادت است. ولادت خورشید (مهر و میترا) و رومیان آن را (ناتالیس انویکتوس) یعنى روز تولد مهر شکست ناپذیر مى نامیدند. پس از مسیحى شدن رومیان سیصد سال پس از تولد عیسى مسیح کلیسا جشن تولد مهر را به عنوان زادروز عیسى پذیرفت، زیرا زمان تولد او دقیقاً معلوم نبود. در واقع یلدا یک جشن آریایى است و پیروان میترائیسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار مى کرده اند.وقتى میترائیسم از تمدن ایران باستان در جهان گسترش یافت در روم و بسیارى از کشورهاى اروپایى روز ۲۱ دسامبر به عنوان تولد میترا جشن گرفته مى شد ولى پس از قرن چهارم میلادى به دنبال اشتباهات محاسباتى این روز به ۲۵ دسامبر انتقال یافت و در آن زمان مسیحیان روز ۶ ژانویه را به عنوان روز تولد مسیح جشن گرفتند. اما با گسترش مسیحیت در آن زمان به دلیل اینکه نمى توانستند مردم را از برپا داشتن این جشن منع کنند بنابراین روز کریسمس را با روز ۲۵ دسامبر جابه جا کردند. اما آنچه مسلم است یلدا جشنى ایرانى است.

یلدا جشن خانوادگى است و شاید یکى از دلایل ماندگارى اش همین است. چرا که هنوز در ایران خانواده رکن اصلى جامعه است. هر چند که جامعه ایرانى در حال گذار از سنت به مدرنیسم است اما یلدا هر سال به خانه هاى ایرانیان سرک مى کشد. سالیان سال یلدا مهمان خانه ایرانیان است. هر چند که شاید چند سالى در این اواخر حضورش کمرنگ شده بود. چرا که مردمان ما روزهاى سختى را پشت سر گذاشته اند. آنچه بر یلدا گذشته سرنوشتى بود که زمانه و روزگار بر آن تحمیل کرد.

شب یلدا حافظ و شاهنامه و آجیل و  هندونه توی همه خونه ها به راهه....

مواظب دلتون باشین....(به خاطر آجیل میگم!!)